Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Kalas med ballonger, snacks och schysst musik! -Kyrkfest!

Publicerad 2007-09-17 22:13:05 i Allmänt,

image50

Igår firade jag inte gudstjänst i min hemförsamling.
Jag besökte Uppsala Domkyrkoförsamling.
Själv blev jag inspirerad av gudstjänsten jag fick uppleva, så jag tänkte att jag delar med mig, ifall någon annan skulle kunna bli inspirerad...

Det var församlingsdag där igår. Tanken var bl.a att presentera församlingens olika aktiviteter. Svenska kyrkan får en del frågor kring vad medlemsavgifterna går till och denna församlingsdag var ett ypperligt tillfälle att visa det.

Det hela började med en "Festmässa".
Ingångsprocession med många (eller alla?) av församlingens diakoner och präster skedde till
tonerna av "Du vet väl om att du är värdefull".  Vilken härlig inledning! Att ge DET budskapet direkt, vid första mötet med de församlade!

Jag hade inte tänkt berätta hela gudstjänsten i detalj, men vill gärna berätta om en del saker, i alla fall. Som inledningsord hade man valt de ord som är vanliga i familjegudstjänster. En präst sa en strof i taget och församlingen repeterade: "Nu är Guds tid. Här i sitt hus sluter han* in oss i värme och ljus. Nu är Guds tid. Nu ska hans* ord leda oss rätt och hjälpa oss tro. Nu är Guds tid. Nu vill vi be och ta emot vad Gud har att ge."
Den textläsande kyrkvärden var fantastisk på att läsa! Hon var lugn, tydlig och gav texten liv. Vilken förebild för alla textläsande gudstjänstmedarbetare!

Efter procession med evangelietextläsning så förberedde sig en för stunden gripen ärkebiskop emeritus K G Hammar inför predikan medan vi andra sjöng och dansade till rytmen av trummor. "Halleluja, ditt lov vi sjunger, våra hjärtan fylls med glädje..." Det kändes verkligen att det var fest! Det var 15 månader sedan K G Hammar predikade sist i Domkyrkan i Uppsala. För 15 månader sedan avskedspredikade han och avgick som ärkebiskop. Det var påtagligt känslosamt för honom att vara tillbaka. Han gjorde det bra.  K G Hammar sa många kloka saker i sin predikan och något jag bär med mig är hans ord om att se Gud som subjekt i sitt liv och inte som objekt.

Som trosbekännelse sjöng vi Sv.ps. 68, "Jag tror på Gud som med sitt ord allt liv på jorden tänder" och kollekten gick till Sveriges Kyrkosångsförbund. Jag kan tro att det blev en hel del i kollekthåvarna, för kyrkan var verkligen fylld med folk!!

Vi tog i hand och hälsade varandra Guds frid. Domprost Tuulikki Koivunen Bylund var celebrant och hon delade ut nattvarden tillsammans med diakoner, präster, ärkebiskop emeritus och lekfolk vid ett flertal stationer i kyrkan. Flera av församlingens körer sjöng vackert under måltiden.  Organist Olle Johansson spelade ett vackert postludium, "Batalla Imperial" av Juan Cabanilles.

Efter festmässan var det full aktivitet i kyrkan i flera timmar. Vid bord utställda efter väggarna i hela kyrkan fanns representanter från församlingens olika stadsdelskyrkor och från de olika aktiviteter som finns i församlingen, så som barn- och ungdomsverksamheten, sjukhuskyrkan, församlingstidningen, "Fråga prästen", gosskören, flickkören, "soppmässan", "Andreasmässan", syföreningen m.m. Det bjöds på en massa goda saker som till exempel frukt, grönsaker, rättvisemärkt chokladdragerade kaffebönor, sojabönor, smörgåsar, ost och kex, marshmallows, falafel och soppa.

Flera körer i olika åldrar underhöll under festen. Bland annat sjöng flickkören en sång som nog Eva och Jämtlandstösen känner sig bekanta med, nämligen Jämtlandssången. Otroligt fint tolkad, dessutom! Folkmusik med ett spelmanslag fick nästan Blyger att börja dansa med en gång. ;-)

Tack, Uppsala Domkyrkoförsamlings kyrkoråd för initiativet till denna församlingsdag!
Tack, Uppsala Domkyrkoförsamlings alla medarbetare som planerade och genomförde denna festens dag!




*Jag är tveksam till att man könsbenämner Gud och åter igen förankrar att Gud är en "han", men det var så texten var igår. Om jag själv använder texten så ändrar jag lite...

Kommentarer

Postat av: Tarmluddet

Publicerad 2007-09-17 22:22:28

gillade dina små "stjärnor" (=***)...att inte benämna Gud med kön utan som Gud. Jag kan också tillägga att Tarmluddet också skulle ha känt igen sig i Jämtlandssången och kanske till och med vågat sig på ett par danssteg ;)

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2007-09-17 22:25:42

Så trevligt att läsa om er församlingsdag! Och jag har inte skrivit ett ord om den storsatsning på liknande verksamhet som vi hade i vår församling igår...
Fast vi hade friluftsgudstjänst utan nattvard - men många barn var med, fart och fläkt och flickkör. Och sen kunde man välja på ett rätt stort antal aktiviteter som pågick en timme var. Men man kunde bara välja EN grej - och det var nästan synd. Flera hade velat pröva fler aktiviteter. Jag var förstås med och sjöng de allra nyaste psalmerna... vad annars. Och inomhus, för det blev rätt kallt ute.
Bra idé att ha aktiviteterna inne i kyrkan! Vi har en stor en - jag ska ta med mig den idén till verksamhetsutskottet!

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2007-09-17 22:28:23

(Så slarvigt jag skriver... "men många barn..." som om det hade med det tidigare att göra...)
Vi hade barn som gjorde rörelser både till "Nu är Guds tid" och till "Måne och sol, vatten och vind" - och sen sjöng vi "Jag tror på en Gud som är..." och sen några till höjdarpsalmer folk omkring i bänkarna kommenterade som otroligt fina.
Och tänk - trots att det utlovades regn och rusk, tittade solen fram under själva gudstjänsten!

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-09-17 22:49:35

Luddet: Kul att du noterade * ;-)
Vi får väl ta en sväng med våra lurviga någon gång... :-)
Bloggblad: Vilken härlig dag ni verkar ha haft!! Jag gillar när det är barn med och deltar aktivt i gtj. Tänk så mycket det kan göra bara att solen tittar fram lite också. :-) Vad gäller aktiviteterna inne i kyrkan i Uppsala, så var det tydligen tänkt så att de egentligen skulle vara utanför kyrkan, men pga det instabila vädret var allt inne i den varma, vindbefriade, torra vackra kyrkan istället. Det var fantastiskt att uppleva att det var livfullt i varenda vrå i den stora katedralen. (Det är inte direkt en liten kyrka de har... :-) )

Postat av: Eva

Publicerad 2007-09-17 23:07:10

Fint att kunna ha sådana glädjedagar ibland. Det behövs, precis som det ibland behövs stilla stunder. Det är livet i alla dess skiftningar. Sen tycker jag det känns väldigt positivt att kollekten gick till Sv.Kyrkosångsförbund :-)!

Postat av: Madicken

Publicerad 2007-09-17 23:11:31

Det kändes nästan som jag var där tack vare ditt sätt att berätta. Tack för att du ville dela upplevelsen :-)

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-09-17 23:26:39

Eva: Jag hade dig i åtanke när jag skrev ut det, faktiskt, om var kollekten gick, alltså. ;-)
Madicken: Tack!! Oj, jag hade verkligen inte förväntat mig att det kunde kännas SÅ levande, även om jag tänkte att det kunde ge tips till andra som skulle vilja få inspiration till gtj av olika slag på hemmaplan... :-) Kul att gårdagens gtj kunde få bli till glädje ytterligare en gång!

Postat av: Madicken

Publicerad 2007-09-17 23:31:38

Tror det var din glädje som lyste fram mellan raderna som gjorde det hela så levande.

Postat av: Blyger

Publicerad 2007-09-17 23:42:52

Madicken: :-) Då har budskapet gått fram då! :D Härligt!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela