Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

"Tredje dagen kommer"

Publicerad 2008-04-03 13:41:43 i Allmänt,

Jag läste Kyrkans tidning (pappersversionen) imorse och blev varm i hjärtat när jag läste Tina Johanssons tankar under rubriken "Inför söndagen". Orden som klingar i mitt huvud efter att ha läst texten är "Ge inte upp, tredje dagen kommer".

En dag strax innan påsk fick jag ett mail av någon som ville ge uppmuntrande ord i en tid som präglades av skugga. Denna någon skrev "Blyger, snart är det påsk, snart vänder det från mörker till ljus, från död till liv. Kom ihåg det! Det vänder snart."

Ibland när det är bara FÖR mycket, när det känns som att det inte finns någon botten att ta spjärn emot, när det är mulet och solen lyser med sin frånvaro, ja, då kan det vara på sin plats att påminna sig om att den där tredje dagen faktiskt kommer att komma. Påskdagen kommer att bryta mörkrets mönster och ge livet nytt syre.

På påskdagen firade jag gudstjänst och fick äran att lyssna till en sångerska som sjöng "Gabriellas sång" ur filmen "Såsom i himmelen". Jag skulle kunna vidareutveckla mina tankar och associationer i oändlighet utifrån denna sångtext, filmkaraktären Gabriellas liv och dra paralleller till påskens budskap, men jag väljer att ta det kortfattat idag... :-)

I sången hörs orden "Det är nu som livet är mitt, jag har fått en stund här på jorden..." "...Jag vill känna att jag lever. All den tid jag har ska jag leva som jag vill. Jag vill känna att jag lever, veta att jag räcker till..." "...Jag har aldrig glömt vem jag var, jag har bara låtit det sova, kanske hade jag inget val, bara viljan att finnas kvar..."  "...Jag vill leva lycklig för att jag är jag, kunna vara stark och fri, se hur natten går mot dag..."

Även om inte alla känner igen sig i filmkaraktärens livssituation med misshandel, skräck, förtryck och övergrepp i hemmet så tror jag att det finns saker i allas våra liv som gör att vi kan känna igen känslan av att inte ha tillgång till hela vår kapacitet, hela våra liv, hela våra "jag" och kanske har vi erfarenhet av att tvingas låta delar av oss "sova" för att det för stunden gör oss illa att låta dessa delar finnas med på en "vaken" nivå.

Den tredje dagen kommer, skriver Tina Johansson. Ja, det får vi uppelva i filmen "Såsom i himmelen". Karaktären i filmen som från en scen står öga mot öga med sin misshandlande man och vågar ta tillbaka sitt liv berättar om påskens befriande och upprättande budskap. Från död till liv, från mörker till ljus. Ett hopp om att den tredje dagen kommer.

Att leva i påskens tecken, i påsktid, är för mig att uppleva befrielse, upprättelse, liv och andrum.
Den tredje dagen är här!

Kommentarer

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2008-04-03 17:14:13

Det måste jag läsa - jag kom bara så långt att jag läste om Ingela A, kände att jag måste läsa boken, vände blad i tidningen och på nästa sida blev boken totalsågad.
Jag blir illa berörd av sånt. Det var likadant när Mikael N blev intervjuad inför premiären av hans senaste (?)film. En toppenintervju med hopp och glädje - och sen totalsågning av filmen på nästa sida...

Jag var mycket förtjust i "Såsom..." när jag såg den första gången. Och andra. Sen hörde jag Kaj P i ett sommarprogram - och det blev bara för mycket... sen hörde jag Kaj P:s äckelpositiva ton i varenda replik tredje gången...
Men sången är ljuvlig!

Postat av: Markus

Publicerad 2008-04-03 23:05:54

"Så som i himlen" handlar väl snarast motsatsen till den kristna tron. Det centrala för Kaj Pollack är att man ska "välja lycka" men att det inte finns något behov av försoning och förlåtelse i den form av New Age som han vill göra reklam för. Som prästfrun i filmen säger: "Det finns ingen synd" (och sedan får vi se Gabriella bli misshandlad!). Det finns inget behov av försoning enligt "Så som i himlen" försoning och följdriktigt så ramlar krucifixet symboliskt ned från väggen i församlingshemmet. I stället för Jesus som försonare och frälsare ska vi "välja lycka" (som en bok av KP heter) och hitta tonen/befrielsen inom oss själva. Detta kan väl knappast sägas vara kristen tro...

Postat av: Markus

Publicerad 2008-04-03 23:10:03

"Så som i himlen" handlar väl snarast om motsatsen till den kristna tron. Det centrala för Kaj Pollack är att man ska "välja lycka" och att det inte finns något behov av förlåtelse i den form av New Age som han vill göra reklam för. Som prästfrun i filmen säger: "Det finns ingen synd" (och sedan får vi se Gabriella bli misshandlad!). Det finns inget behov av försoning enligt "Så som i himlen"
och följdriktigt så ramlar krucifixet symboliskt ned från väggen i församlingshemmet. I stället för Jesus som försonare och frälsare ska vi "välja lycka" (som en bok av KP heter) och hitta tonen/befrielsen inom oss själva. Detta kan väl knappast sägas vara kristen tro...

Postat av: Blyger

Publicerad 2008-04-04 08:49:24

Bloggblad: Jag förstår. Jag har hört radiointervju med Agardh, läst intervjuer etc. och jag tror att jag kanske känner för hennes bok lite som du känner för "Såsom...". Det som slog mig när jag läste recensionen var att jag blev överraskad över rakheten utan så mycket omsvävningar och "gulligull" som jag kan bli trött på i kyrkans värld ibland och även om jag inte riktigt är av samma åsikt som recensenten så uppskattar jag ärligheten om det nu är så hon tycker (istället för att stryka medhårs för att det på något sätt skulle verka förväntas i en kristen tidning)Det är onekligen ett antal böcker i samma genre som skrivits och det recensenten kanske försöker lyfta fram är om det finns plats för dem alla... Jag vet inte... Jag tycker du ska strunta i recenstionen och läsa boken i alla fall! Recensioner säger bara något om vad EN person tycker... :-)

Markus: Välkommen hit!
Det är inte filmen i sig jag hänvisar till i mitt inlägg, utan en DEL av handlingen i filmen. Vad gäller de "kristna" värderingar som lyfts fram i filmen så
känner jag inte igen mig i varken prästens eller prästfruns tro eller sätt att uttrycka den på. Det hindrar mig dock inte från att uppskatta filmen som sådan eller att använda mig av delar av filmen som jag gjort ovan. Filmen visar på hur det kan vara att leva, vara människa och är det något den kristna guden vet så är det vad det är att vara människa...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela