Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Är vi marionetter?

Publicerad 2008-08-28 10:11:59 i Allmänt,

Marionetterna

Det sitter en herre i himlens sal,
och till hans åldriga händer
gå knippen av trådar i tusental
från vart människoliv han tänder.
Han samlar dem alla, och rycker han till,
så niga och bocka vi som han vill
och göra så lustiga piruetter,
vi stackars marionetter.

Vi äta och dricka och älska och slåss
och dö och stoppas i jorden.
Vi bära den lysande tankens bloss,
vi äro så stora i orden.
I härlighet leva vi och i skam,
men allt som går under och allt som går fram
och allt som vår lycka och ofärd bådar
är bara ryck på trådar.

Du åldrige herre i himlens sal,
när skall du tröttna omsider?
Se dansen på dockornas karneval
är lik sig i alla tider.
Ett ryck på tråden -  och allting tar slut
och människosläktet får sova ut,
och sorgen och ondskan vila sig båda
i din stora leksaklåda.

(Bo Bergman)


"Det finns en mening med allt som händer" hör jag att människor säger.
Som om det skulle vara tröstande ord att höra efter en tragedi, vid en katastrof.

"Du ska nog se att det finns en mening med detta, det är bara det att vi inte kan se det än."

Om man tror att det finns en mening med allt som händer, vems mening är det då man menar?
Är det Guds mening?
Är det av omsorg?

Jag tror inte att det finns en mening med allt som händer.
Inte Guds mening, i alla fall.

Om det skulle finnas en förutbestämd plan och detaljerad mening med allt så är vi ju inte längre levande människor med fri vilja och bemyndigad att göra val.

Då är vi marionetter.

Kommentarer

Postat av: Eva

Publicerad 2008-08-29 09:11:30

Nej en sådan kommentar tycker jag inte är något man säger till en människa som bär sorg i sitt hjärta. Det finns ingen tröst i orden, mer som ett sätt att skyla över det som smärtar.

Postat av: blyger

Publicerad 2008-08-29 09:52:01

Eva: Ja, som ett tafatt sättt att försöka komma förbi det smärtsamma...

Postat av: Eva

Publicerad 2008-08-29 09:57:50

Ja tyvärr är många så rädd för att visa sina känslor och därför rädd för sina egna känslor. Då kan det vara skönt att ha kommentarer likt denna att "hålla sig i". En annan kommentar som gör mig upprörd är när människor säger till någon vars gamla förälder lämnat jordelivet:"Ja men han/hon var ju så gammal. För mig spelar det ingen roll om

personen är ung eller gammal när den dör - sorgen fick ju där så starkt ändå.

Postat av: blyger

Publicerad 2008-08-29 10:22:23

Eva: Så sant!

Postat av: Tarmluddet

Publicerad 2008-08-29 10:28:36

Jag känner precis tvärtom; att det är skönt med tanken att det är en mening med det som sker, vare sig det är mitt eller någon annans beslut. Har jag sorg kan jag tycka det är skönt att prata om den som avlidit och prata om den plats (som jag tror den är på) och att den har det bra där. Fantisera om att allt det onda är borta och att den personen eller det djuret har det bra (eller bättre där beroende på hur jordelivet såg ut).



Jag tror att det finns en mening med det som sker och att det är till för att lära oss något, att det är det som är livets, ibland hårda, skola.



Postat av: blyger

Publicerad 2008-08-29 10:58:01

Tarmluddet: Ja, det är många som känner som du, Luddet. Vi har bara lite olika ingång och åskådning, vilket visar sig i detta ämne. Som kristen tänker jag mig inte att det finns en (god)mening med allt elände som sker, utan att det är spår av den brustna, trasiga, ofullkomliga värld vi lever i (som vi fötts in i och som vi även är medskapare till). Jag tror inte att det finns någon god kraft (Gud, eller vad man vill kalla det)som står bakom den smärta som människor, djur och natur får utstå. Däremot tror jag, eller är övertygad om, att den goda kraften som vill oss allt gott (Gud) finns med i det som händer, som aldrig överger oss hur ont det än gör. -Gud som inte lovat att leva våra liv åt oss, men som lovat att dela livet med oss. Så tänker jag. :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela