Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Gässen flytta -Dan Andersson

Publicerad 2008-08-29 10:50:12 i Allmänt,

En sommardag fick jag ett sms som jag fortfarande har sparat i mobilen.
Det var från en kär vän.
De vackra orden i den vackra dikten lindades som mjuk bomull runt mitt hjärta och jag läser fortfarande dikten flera gånger i veckan.

Tänk vad ett sms kan göra!


Gässen flytta

När de gamla såren heta tära,
när din kind är vätt av ensamhetens gråt,
när att leva är att stenar bära
och din sång är sorg som vilsna tranors låt,
gå och drick en fläkt av höstens vindar,
se med mig mot bleka, blåa skyn!
Kom och stå med mig vid hagens grindar,
när de vilda gässen flyga över byn!

(Dan Andersson)


Här kan man lyssna på den tonsatta dikten.



Tack Aidaho!

Kommentarer

Postat av: Tarmluddet

Publicerad 2008-08-29 10:54:19

Sååå vackert.... :)

Postat av: blyger

Publicerad 2008-08-29 10:58:35

Luddet: Ja, verkligen!

Postat av: Eva

Publicerad 2008-08-29 11:13:40

Ja den är fin.

Postat av: Eva

Publicerad 2008-08-29 11:15:08

Jag hade en skiva för hundra år sedan (LP-tiden you know:-) med Thorstein Bergman där han sjöng just denna tonsatta dikt. Minns att jag spelade den mkt ofta.

Postat av: blyger

Publicerad 2008-08-29 11:52:41

Eva: Ja, jag har lyssnat på den via nätet nu. Fin.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela