Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Kvinna/kvinnlig -vad är skillnaden?

Publicerad 2008-02-07 22:58:04 i Allmänt,

Jag läser i dagen.se att Göteborg för första gången har fått en domprost som är kvinna.

I reportaget står det att det är första gången som Göteborg får en kvinnlig domprost.

En kvinnlig präst och en präst som är kvinna är inte nödvändigtvis samma sak...

En av våra biskopar sa en gång att "kvinnliga biskopar har alltid funnits, men de har inte alltid varit kvinnor".
Så sant!

En "kvinnlig" lärare/konstnär/läkare/.... Eller för den delen "lärarinna" etc.... Det ger mig rysningar och krulligt nackhår!!!

Varför denna androcentrism!?!?!?!

Varför är mannen normen och kvinnan "den andra"? Varför ska det poänteras när det är en kvinna som innehar ett befattning? Dessutom: Om man säger "kvinnlig" präst/bibliotekarie/polis så talar man egentligen om ett adjektiv som beskriver denna präst/bibliotekarie/polis, men det könsbestämmer egentligen inte denna präst/bibliotekarie/polis, utan talar bara om en egenskap hos denna.

En kvinnlig man....
En manlig kvinna...
En barnslig vuxen....
Ett moget barn...
En trotsig tonåring...
En obstinat bloggare...

You get the point...

Kommentarer

Postat av: Monica

Publicerad 2008-02-08 09:02:28

Kul anmärkning!
Jag försöker jag undvika fällorna men hamnar där ändå ibland. Kvinnoprästfrågan borde vara frågan om prästvigda kvinnor tex
Men faktum är att vi använder oss av detta i alla sammanhang. Jag säger inte "jag har en doktor som är kvinna" utan "jag har en kvinnlig doktor". Är det inte så?

Postat av: Tarmluddet

Publicerad 2008-02-08 10:02:47

Exakt!! Jag håller fullständigt med dig, Blyger!

Postat av: Blyger

Publicerad 2008-02-08 20:29:52

Monica: Visst är det så, men ju mer vi lyfter detta och synliggör vad vi håller på med, desto bättre blir vi på att undvika det, tänker jag.

Tarmluddet: Då är vi minst två då...;-)

Postat av: Veronica

Publicerad 2008-02-09 09:49:10

"kvinnliga biskopar har alltid funnits, men de har inte alltid varit kvinnor", det citatet fick mig verkligenatt dra på smilebanden!

Kom att tänka på det här med "Tvåkönade
äktenskap" när jag läste det här, det låter ju som att det är själva äktenskapet som har två kön, lite som en mask...

Postat av: Blyger

Publicerad 2008-02-09 14:13:34

Veronica:*asg* !!! Ja, ett maskliknande äktenskap som beskrivs!! :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela