Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Barn får för mkt salt

Publicerad 2008-01-30 10:29:47 i Allmänt,

Det har visat sig (är det verkligen en överraskning?) att barn får i sig alldeles för mycket salt.

Någon sa till mig:

"Det finns fyra saker man ska undvika när det gäller mat och det är det vita giftet som finns representerat i fyra former. Det är SOCKER, SALT, VETEMJÖL och VITT FETT (alltså smör, ister, kokosfett osv.)."

Måttfullhet är en dygd.
Lagom är bäst.
Lagom är perfekt.

:-)

Kommentarer

Postat av: Madicken

Publicerad 2008-01-30 12:11:42

Men bättre lite äkta smör än konstgjort äckligt margarin med 100 tillsatser...

Postat av: aida

Publicerad 2008-01-30 13:35:18

För att gardera mig mot sådant ser jag alltid till att bränna allt bakeri som är fullt av sådana där saker. Ja, inte så mycket salt kanske..Då är det inte vitt längre intalar jag mig. Dessutom får man ju vackra barn när man äter brända bullar...det fick jag höra när jag var liten iaf, och klagade på bullarnas knaster...

Postat av: Eva

Publicerad 2008-01-30 13:58:20

Ska man äta bra fett är det smör som gäller, ja förutom vissa oljor då. Det andra "krafset" är bara en massa tillsatser.

Postat av: Blyger

Publicerad 2008-01-30 22:56:14

Madicken och Eva: jag håller med!
Aida: Du är fiffig du!!! :D

Postat av: aida

Publicerad 2008-01-31 13:29:22

Fiffig som snygg, smart eller bara galen?

Jag håller en tanke på dig idag! Stor kram och en liten spark i baken. En spark som du sedan kan vidarbefodra i valfri riktning och styrka. Behöver inte vara av vänlig sort. ;)

Postat av: Blyger

Publicerad 2008-01-31 15:45:41

Aida: TACK!! Kan kanske behöva den sparken på flera sätt!! :-)

Postat av: Tarmluddet

Publicerad 2008-01-31 17:55:41

vad är lagomt då? det kan ju vara måttbedömningen hos föräldrarna som det är knas på...kanske man borde införa en tabell på hur stort intag man får ge barnen så att de har något att rätta sig efter då förståndet inte alltid räcker till....en tanke bara...

Postat av: Blyger

Publicerad 2008-01-31 22:10:37

Tarmluddet:Jag undrar om det inte står något om riktlinjer på länken som finns i inlägget...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela