Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Begravningsblogg

Publicerad 2008-07-31 22:51:02 i Allmänt,

Det är tid att planera begravning.
För en av mina allra närmaste.
Många år för tidigt.

Jag vet en psalm som personen ifråga tyckte om och den kommer nog att sjungas vid begravningen.

"Var jag går i skogar berg och dalar" Sv. ps. 251 om jag inte minns fel...

Men sen då?

"Härlig är jorden"?

Och sen?

Nog kan jag inspireras och ge psalmförslag i olika sammanhang...men.. nu står det stilla...
Som att jag inte hittar de PERFEKTA, "mitt-i-prick-psalmerna.... Som att det är DET som är det viktiga...

Fokus hamnar på de konkreta frågorna, på det som går att kontrollera...
Så klassiskt, så mänskligt.

Kommentarer

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2008-07-31 23:33:31

Beror ju lite på personen... själv har jag sagt till om "Var inte rädd" av Ylva E om jag faller ifrån plötsligt. Och sen gillar jag "Sorgen och glädjen" och tycker att den passar för mig.



Det finns väldigt många nya fina också - det känns ändå som om man vill ha något känt i en sån situation.

Beklagar sorgen - det är inte lätt. Vare sig med livet eller döden.



I psalmskolan har jag hört flera splitter nya som är otroligt fina till begravning, har gråtit floder medan de framförts... men som sagt. De finns inte än.

Postat av: Jeez

Publicerad 2008-08-01 07:09:04

Man orkar inte sörja hela tiden. Så man vilar lite (på något konstigt sätt) genom det praktiska -det enda man kan göra något åt.Tror jag i alla fall. Och det är som det ska.



Och det fina med att vara anhörig är väl då att man får använda sig av andras proffessionalitet och låta dem ge förslag på psalmer eller annat. För det är en annan insikt jag har -ibland är det lättare att veta vad man inte vill ha och då behöver man en radda förslag att ta spjärn mot.



Och som sagt, du/ni är omgivna av böner!

Postat av: Miriam

Publicerad 2008-08-01 10:43:32

Jag tycker att många av "livets-gåva-och-gräna" psalmerna i bakre delen av psalmboken är jättefina. 625, 626, 627, 630 är alla relativt nyskrivna, med enkla och samtidigt rika texter. Även om de kanske är för okända för att sjungas, kan det vara trösterikt att bara läsa dem!



Jag önskar dig allt gott och precis som J säger - man kan vila i det praktiska, få lite värmande kontroll när tillvaron gungar.

Postat av: Anonym

Publicerad 2008-08-01 10:44:03

Jag tycker att många av "livets-gåva-och-gräna" psalmerna i bakre delen av psalmboken är jättefina. 625, 626, 627, 630 är alla relativt nyskrivna, med enkla och samtidigt rika texter. Även om de kanske är för okända för att sjungas, kan det vara trösterikt att bara läsa dem!



Jag önskar dig allt gott och precis som J säger - man kan vila i det praktiska, få lite värmande kontroll när tillvaron gungar.

Postat av: Blyger

Publicerad 2008-08-01 14:29:14

Bloggblad: Tack för tipsen! Jag gillar också "Var inte rädd" och funderade ett tag på den, men vet inte om den passar personen och de andra sörjande. Ska känna efter...



Jeez: TACK! Och jag håller verkligen med dig!



Miriam: Jag har också tittat lite i den delen av psalmboken och tilltalas av en del av dem... Det svåra är när jag ska tänka mig in i om det landar i god jord hos de övriga sörjande och om det stämmer med den döda personen...

Tack för tipsen!!

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2008-08-02 23:28:39

Egentligen borde vi alla välja ut vilka psalmer vi tycker ska sjungas på vår egen begravning. Så slipper de närstående undra.



Min illuströr och väninna dog plötsligt för ett par år sen, alltså - cancer visste hon att hon hade, men inte att den skulle ta 1½ vecka på sig från "skapligt ok" till död.... Det kändes så himla fel att på hennes begravning sjunga två sommarpsalmer som inte ett dugg hade anknytning till henne, och prästen visste inte heller ett dugg om henne utan flummade lite bara. Dels var det en tung begravning eftersom hon var så pass ung, dels kändes det tungt för att inget stämde med henne som person. Och det var inte heller någon samling efteråt när vi fick prata om henne och släppa på den otroliga spänningen från kyrkan.



Jag har varit på en mängd begravningar, men aldrig har någon känts så fel... så även för de sörjande är det viktigt att det stämmer.

Postat av: Eva

Publicerad 2008-08-03 15:42:18

"Var inte rädd" är en av de vackraste psalmerna vid begravning, men som du säger, det ska passa också. "Bliv kvar hos mig" är en annan mycket fin psalm.

Postat av: aida

Publicerad 2008-08-03 17:35:14

hej fina vän. Mina tankar är hos dig. att söka trygghet och tröst i psalmerna är inte konstigt, det är därför de finns.



"Nu vilar ett hjärta, i ljuset och friden de frågor som tystnat har fått sina svar, och nödens och ångestens tid är förliden för själen, som lyser i Herrens förvar."

Postat av: blyger

Publicerad 2008-08-05 02:13:47

Bloggblad: Låter som en ryslig begravning! Ledsamt att ni inte fick ett bättre avslut! Jag efterlyser "Vita arkivet" och ber alla i min närhet att fylla i detta för att underlätta för efterlevande...



Eva: Jo, jag gillar dem med.Får se vad det blir...



Aida: Tack, fina du! Din omsorg värmer mitt hjärta!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela