Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Nåt fel som är trasigt!

Publicerad 2008-05-28 13:01:08 i Allmänt,

Det är nåt fel som är trasigt med mig!

Min käraste, finaste kollega från förr, Nässlans matte, har inspirerat till uttrycket här ovan.

Nog är det något fel som är trasigt när man inte ägnar sig åt det man ska, när man har en deadline som närmar sig med stormsteg, som är ganska viktig för hur de kommande åren kommer se ut på olika sätt....

När man istället för att ägna sig åt det deadlinen handlar om börjar sväva ut i roliga planeringar, som till exempel hur sommarens schema ska se ut, vilka turer som ska göras, hur nya hemmet ska inredas, hur näst aveckas bjudning ska se ut, vilka kakor som ska bjudas på, vad kommande besökare ska bli guidade till för sevärdigheter, vilka kläder som ska bäras vid kommande hippa (dresscode: partyblåsa. Vad är det då?), vilka presenter som ska inhandlas till födelsedagskalas, vilka presenter som ska ordnas inför kommande diakon- och prästvigning, kommande arbeten, införskaffande av målarfärg, anmälan till kurs, kontakt med hyresgäst om justering av kontrakt...... Ja, listan kan göras lång.... ALLT verkar mer intressant än det jag borde ägna mig åt. Typiskt!

För att jag ska slippa ägna mig åt receptletande på nätet (har tappat mitt recept) så frågar jag er bloggläsare om ni har ett recept på en sorts vinbärskaka som innehåller ganska mycket smör och inget bakpulver. Den är alltså ganska kompakt och saftig... Någon som känner igen? Jag tänkte baka en sådan kaka, men med rabarber och kardemumma i....

Kommentarer

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2008-05-28 15:32:35

Det finns ett ord för det du sysslar med - och nu kommer resten av dagen gå åt för att komma ihåg vad det är för ord. Ett nytt - modernt - engelskinspirerat... Initialsvårigheter är rena underdriften...

Postat av: Tarmluddet

Publicerad 2008-05-28 15:38:17

Blyger, min blyger...blev det för skvalpigt i magen så du måste stabilisera med lite kaka? Eller är det helt enkelt en verklighetsflykt? Jag tänker INTE ge dig något recept innan 23:59:59 idag, bara så du vet ;) Skriv nu för bövelen! Men en stor, uppmuntrande kram får du iaf! =)

Postat av: miriam

Publicerad 2008-05-28 16:22:33

Ett gammalt svenskt ord för detta är tentaångest. Aldrig bakas det så mycket i Uppsala som i tentaperioderna. Eller städas. Eller sys. Eller rings till gamla mormor...

Postat av: Eva

Publicerad 2008-05-28 17:39:27

Och då kan du ju redan nu börja fundera på en födelsedagspresent till den 1:a augusti :-)

Postat av: blyger

Publicerad 2008-05-28 20:26:33

Bloggblad: Återkom gärna när du kommit på vad ordet var! :-)

Luddet: Säger som en av mina yngre kamrater: Tackock! (tack och bock) Och NEJ, kakan var inte till idag, utan till nästa veckas kalajs.

Miriam: Jo, jag känner till några ansgariter i Uppsala som periodvis varit flitiga med hushållsarbete och annat... :-)

Eva: Jo, en sak till att lägga till "att göra i sommar-listan". ;-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela