Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Cirkus Homo Sapiens

Publicerad 2008-11-18 20:24:50 i Allmänt,

Nanne Grönvall sjunger om Cirkus Homo Sapiens:

"Slå dig ner och låt dig hälsas hjärtligt välkommen
Till vår makalösa Cirkus Homo Sapiens
Största möjligaste tystnad nu om jag får be
Låt oss vänta glatt på vad som härnäst kommer ske...

...Slå dig ner och låt dig hälsas hjärtligt välkommen
Till vår makalösa Cirkus Homo Sapiens
När du tror att du har hört det värsta som man kan
Ska du se att snart så kommer örats överman...


...På tv:n ser vi våld av alla slag
Och underhållnihg kallas det, vet jag
Vem reagerar på en blodig kropp
Eller på töntarna på TV-shop
Men om nån svär, nån visas naken
Eller slipsen sitter fel
Ja, då rings klagomuren ner!..."

Cirkus Homo Sapiens...
Ja, en dag för några år sedan mötte jag en man som insåg att vi skulle dela samma eftermiddag,
på ett möte med ett gäng kyrkopolitiker. Han tittade på mig med bedrövade ögon,
tog ett djupt andetag och suckade tungt.
Sedan sa han: "Välkommen till cirkusen."

Jag blev påmind om hans ord idag och dessa påminde mig i sin tur om Nannes låt "Cirkus Homo Sapiens".
Vi människor lever i en cirkusliknande miljö emellanåt. Ibland är vi med och skapar denna cirkus och ibland blir vi mest bara exponerade för cirkusen utan att vi medverkat till föreställningen... 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2008-11-18 22:11:31

Jag ska tänka CIRKUS nästa vecka när jag åker på Stiftsfullmäktige... biskopen är väl domptören då... fnissar

Postat av: aida

Publicerad 2008-11-19 18:33:02

grymt bra låt! En riktig filosof den där nanne.



Tyvärr märker man mer av den cirkus när man själv inte medverkar.

Postat av: blyger

Publicerad 2008-11-19 20:36:30

Hihi! Ja, du får väl börja nynna på låten då, om du märker att popcorn, manege med spån och clowner börjar dyka upp... :-)



Aida: :-) Ja, hon har en hel del tänkvärda texter! :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela