Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Klein, Krook och Sandlund i SVT

Publicerad 2009-01-23 11:48:25 i Allmänt,

Här diskuterar Helle Klein, Caroline Krook och Elisabeth Sandlund besluten om könsneutrala äktenskap och vigselrätten. Jag förundras över Sandlunds retorik... 

I alla de intervjuer jag sett henne har hon använt sig av hot som strategi. Hot och skrämsel kring vad som kommer att hända om man beslutar si eller så. En retorik som är mig främmande i svenskkyrklig kontext. En retorik som jag känner igen från mina erfarenhetar av mer evangelikala strömningar. Känner sig Sandlund hemma i Svenska kyrkan?

Kommentarer

Postat av: Markus

Publicerad 2009-01-23 18:23:23

Jag tycker inte alls att Sandlund hotar eller försöker skrämmas. Däremot så skönmålar teologerna på Kyrkans Hus i Uppsala gärna verkligheten. Kom ihåg att kännet tecknet på de falska profeterna enligt bibeln ofta är att just säger "Allt står väl till..."

Postat av: Blyger

Publicerad 2009-01-23 18:40:46

Markus: Välkommen hit. Nej, vi verkar ha olika uppfattningar om det, du och jag. Varken Klein eller Krook är "teologer vid Kyrkans Hus" och jag vet om jag håller med om att "telogerna vid Kyrkans Hus" skönmålar verkligheten... Men de kanske lever i den del av verkligheten som inte ligger i en ytterfåra...? Det är onekligen så att "main stream-fromheten" i vårt samfund sympatiserar med Klein och Krooks tankegångar till större utsträckning än de uppfattningar som Sandlund presenterar...

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2009-01-23 23:26:08

Jag kommer inte in på klippet, så jag har ingen åsikt (nästan skönt att inte ta ställning).

Sandlund har ju inte varit med så länge...?!



Själv har jag velat hit och dit flera gånger i den här frågan, men nu har jag bestämt mig - att jag just läst "Jag har inte sanningen, jag söker den" av KG H påverkade mig en hel del.

Postat av: Blyger

Publicerad 2009-01-24 10:35:47

Bloggblad: Nej, du har rätt i det, att Sandlund inte varit med så länge... Det är ju vedertaget i kristen kontext att "nykristna" ofta är väldigt "på", med mer svart-vitt (och mer evangelikalt)tänk och så...



Jag är glad att KG H och hans bok har varit behjälpliga för dig. Han har varit -och är- viktig för många människor.

Postat av: Markus

Publicerad 2009-01-24 14:30:15

Hej igen!

Min hänvisning till teologerna på kyrkans Hus hängde inte ihop med just detta klipp utan där tänkte jag på en debatt i höstas mellan Elisabeth Sandlund och Ann-Louise Eriksson som jobbar där.



I inslaget du hänvisar till uttrycker faktiskt Caroline Krook till stor del samma farhågor som Elisabet Sandlund utan att du kritiserar henne. Jag blev faktiskt förvånad i hur stor utsträckningm trots oenigheten i själva äktenskapssynen, Krook hade en med Sandlund gemensam front mot den form av utrensningsretorik som Helle Klein har. Detta tycktes också bekymra och irritera Klein.



Att vara emot könsneutrala äktenskap är ingen ytterlighetsfåra utan huvudströmmen inom kristenheten. Eliten i Svenska kyrkan står i detta perspektiv för en sekthållning. Även inom Svenska kyrkan bedömmer jag att mellan en tredjedel och hälften av prästerna är emot "homovigslar". (Apropå trovärdigheten i SVT:s icke anonyma enkät där EFS-prästerna inte fick delta så kolla artikeln i Dagen där SCB sågar SVT:s enkät).



För mig framstår Sandlund som betydligt mindre svartvitt än Klein. Hur "nykristen" Sandlund är kan också ifrågassättas. Innan sin tid på Dagen var hon i flera år anställd på Kyrkans Tidning. Att Sandlund är intressant beror väl på att Dagen är Sveriges enda kristna dagstidning och viktig långt utanför de traditionella frikyrkorna.



Postat av: Blyger

Publicerad 2009-01-24 14:44:35

Markus: Tack för din kommentar. Bra med fler dimensioner i dessa frågor. :-)

Postat av: Miriam

Publicerad 2009-01-24 17:32:59

Jag skulle inte kalla Sandlunds retorik för hotfull. Hon säger ärligt vad hon tror följderna av ett visst beslut skulle bli. Hon jämför med andra kyrkor för att belägga sin tes. Om det inte hör till svenskkyrklig debattsed, så tycker jag det mer har att göra med att hon är rakt på sak, istället för att linda in och tassa på tå, och hon vågar visa att hon är pessimistisk.



Ärligt talat tror jag knappast Helle Klein och hennes åsiktsfränder känner sig hotade av scenariot att deras meningsmotståndare lämnar kyrkan, frivilligt eller med tvång. Det är ju precis vad de vill. Är det någon i den soffan som är hotfull, så är det Klein, som uppmanar Krook att kasta ut dem som inte lyder makthavarna. Och hur klingar det i den öppna, demokratiska folkkyrka Klein säger sig vilja ha?

Postat av: Eva

Publicerad 2009-01-25 14:03:52

Nu har jag sett debattinslaget två gånger och jag tycker inte att Sandlud är mer "hotfull" än vad Klein är. Dessutom har Klein en förmåga att avbryta, vilket jag inte ser som en särskilt ödmjuk handling. Var finns nyanserna? Och hur ska vi kunna mötas om man blir totalt avpoletterad om man har en annan åsikt?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela