Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Skansen

Publicerad 2009-06-30 21:54:32 i Allmänt,

Det har varit Allsång på Skansen ikväll.

Jag har en del minnen från denna sommarklassiker.

En sommar tittade jag på programmet i ett allrum på en sjukhusavdelning. Bland sjuka, ledsna och trötta människor vars hjärtan började le en stund på tisdagkvällarna.

En annan sommar lyssnade jag på programmet med ett halvt öra samtidigt som jag arbetade. Snappade upp en och annan refräng mellan varven.

Någon gång satt jag i en soffa i ett hem i Stockholm, med fönstret öppet, och lyssnade på sången sittandes inlindad i en filt, med ett älskat barn intill mig. Vi sjöng och gungade i takt.

En gång vankade jag av och ann utanför en litet hus medan sången pågick på TV:n inne i huset, innanför det vidöppna fönstret. Jag haltade, grät och pratade i telefon. Kikade in på TV:n emellanåt och fortsatte sedan att vanka omkring med luren mot örat.

En sommar promenerade jag genom orten hem till en älskad vän på tisdagkvällarna. Vi fikade, pratade och tittade på Allsång på Skansen och Morden i Midsomer. Kvällarna var ljusa, varma och långa. Atmosfären likaså. Vänskap och kärlek. Innerlighet.

Ikväll har jag tittat med en älskad familjemedlem i telefonen. På så sätt kunde vi dela allsången trots att det skiljer 500 km mellan våra hem.

Hur ser dina allsångsminnen ut?

Kommentarer

Postat av: Eva Grelsson

Publicerad 2009-07-03 02:02:39

Jag har inte så många.Mest de uppe på loftet av härbret, där jag sitter i soffan och sjunger. Mats sitter nere vid köksbordet och suckar. Ungefär så ser det ut :)

Postat av: Bloggblad

Publicerad 2009-07-12 17:58:59

Jag har ett starkt minne från när maken och jag var i väntans tider sommaren -76 och var uppe på Skansen och kollade. Men jag blir helt konfys när de säger att det är 30-årsjubileum, för dottern fyller 33... Och jag funderar och funderar på om de eller jag har räknat fel - om vi hade lämnat en treåring och en sexmånaders och åkt dit själva... Näe... jag ammade, så det måste vara fel från tv.



Bosse Larsson var det som ledde, och före kl 20 pratade han med publiken, efter kl 20 enbart med tv-kamerorna.

Postat av: Tarmluddet

Publicerad 2009-07-13 12:29:18

Du glömde den gången du tittade på Allsången (med betoning på TITTADE). Utan ljud. Men det gick ju det med. Lite fattigare upplevelse bara ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela