Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Kattgos och effektivitet

Publicerad 2010-01-18 18:00:38 i Allmänt,



Idag tänker jag på min lilla kattvän som är bra på att påminna mig om att ta pauser. Det är så mysigt att bara släppa taget om tangentbordet, kliva upp från arbetsbordet och gosa med den spinnande katten.

Idag har jag inte gosat med min kattvän, men jag skulle gärna göra det nu ikväll, efter en lång och effektiv dag som dock inte innehållit det allra viktigaste... Än i alla fall. Jag hoppas att jag kan komma till skott nu ikväll, att jag få ändan ur vagnen och kan lägga mig nöjd till natten.

Det är mycket som ska ordnas med i terminsstarter.

Som ledamot i en styrelse har jag uppdrag att vara kontakt ut vissa delar av samhället, sprida vårens information och program.

I egenskap av ordförande i en annan styrelse ansvarar jag för kontakterna med vårens gästföreläsare, för planering av schema och kommunikation med nya och gamla medlemmar. Jag ansvarar för att styrelsearbetet rullar på och att alla ledamöter utför sina åtaganden, trots geografiska avstånd m.m.

Idag har jag ägnat en hel del tid till att ordna med vårens program för en av de ovan nämnda föreningarna, har kontaktat föredragshållare, ledamöter och andra inblandade. Sådant tar verkligen tid!

Jag har bokat tågbiljetter inför kommande fortbildningsdagar och retreat. Jag har även ordnat med boende inför dessa dagar.

Telefonsamtal och mailkontakt har jag haft angående mina tre kommande helger som kommer att vara av det mer upptagna slaget, med engagemang i tre olika städer, där jag har olika uppdrag att utföra.

Jag har planerat ett gästspel på en ort en bit ifrån där jag bor. Jag, kontraktsprosten och den internationellt ansvariga representanten i stiftet har planerat för en inspirationsdag inför den kommande fasteinsamlingen.


Inför söndagens högmässa har jag läst och mediterat över texterna, funderat på psalmer och böner, tema och kontextualitet.

Tvätten har tvättats och cykeln har varit på reparation. Jag har pratat vintersporter och delat erfarenheter, tips och idéer med den lokala cykelreparatören och även fått inspiration till utflykt till en grannort framöver. Om jag nu bara hade en ledig helg innan snö och is tinar bort...

Jag har hälsat på min käre, goe, charmige, gammalkyrklig vän som sliter så med dem han kallar för heretiker, mina andra vänner, alltså. Han är en godhjärtad människa. En som vill förstå andra, men som har en förmåga att hålla fler trådar i luften samtidigt än vad omgivningen fixar. Så han tycker de är heretiker. De går liksom inte linan ut, håller sig inte till den ideologi, teologi eller linje de säger att de gör. Tycker han. Inkonsekvens var dagens samtalsämne. Jag kan hålla med. Men inte tycker jag att det är kätteri, även om jag kan förstå min vän, utifrån hans position och bakgrund.

Det har varit en produktiv dag.

Men jag har inte gjort det jag verkligen måste göra. Jag har inte arbetat med det som måste bli klart inom kort. Jag har en deadline som närmar sig med stormsteg. Som vanligt. Men nu är många andra saker ordnade, så nu kanske jag kan koncentrera mig på detta och slappna av när många andra uppgifter är klara.

Hoppas!

Sedan väntar kattgos!

:-)

Kommentarer

Postat av: Eva

Publicerad 2010-01-18 22:30:56

Jisses vilket tempo du har!! Och så många uppgifter. Andas lugnt. Kattgos måste vara den optimala rekreationen. Mer gos till dig!

Postat av: blyger

Publicerad 2010-01-18 22:52:54

Eva, du har så rätt! Mer gos! Mer gos till folket! En till kyrkopolitisk fråga? ;-)

Postat av: Eva Grelsson

Publicerad 2010-01-18 23:43:39

Absolut. Den ska jag ta med mig när jag ska träffa biskop T om några veckor :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela