Blyger

Blyg... Eller trött på förutfattade meningar...

Tar av mig skorna, vill inte trampa på ett hjärta

Publicerad 2010-01-10 12:58:25 i Allmänt,


www.fotoakuten.se


För många år sedan, när jag var liten, kände jag en flicka.
Jag minns henne som godhjärtad.
Men redan som 5-åring reagerade jag
och tänkte att denna flicka var ett vilset barn.
Hon fick utbrott,
spottade och bet sina kompisar,
klöste så skinnbitar lossnade.
Vi gick på kyrkis tillsammans,
gick de första åren i skolan i samma klass
och vi åkte på fritids sportlovsresa
till fjällen tillsammans.

Jag minns att jag brukade leka med flickan ibland.
Hon kom oftast hem till mig,
för hemma hos henne var det ofta stimmigt
och högljutt med styvsyskon
och skrikande styvmamma
som gav flickan skuld och skäll
i tid och otid.

Det var lite svårt att leka ibland,
för hennes humör slog om så snabbt
och hon blev arg eller tjurig.
Redan som litet barn förstod jag.
Det var ingen vänlig miljö
hon växte upp i.

Jag minns när vi var i fjällen
med fritids.
Ibland kommer jag att tänka på den resan.
Minns med en svidande klump i magen.
Det blev konflikter mellan barnen,
som alltid,
denna gång med flickan
som en av de arga.
Jag minns så väl hur ett annat barn
pratade med mig inne i rummet
som jag delade med flera.
Vi pratade så där elakt som barn
kan överraska en med att göra.
Om flickan, att hon var dum.
Vi sa säkert andra saker med.
Jag minns inte.
Sedan öppnades garderobsdörren
i rummet där vi satt.
I garderoben satt flickan.
Hon sa inget ett ljud.
Hon tittade på oss en stund.
Sedan gick hon.

Det gjorde ont i magen på mig.

Men hur kändes det för flickan?

Jag får fortfarande ont i magen
när jag tänker på den här händelsen.
Jag har ofta undrat hur hon haft det, flickan.

För något år sedan tog hon kontakt med mig.
Vi smsade och mailade någon gång.
Inget mer.

Jag ramlade in på hennes blogg förra veckan.
Läste gamla inlägg.
Jag blev så förvånad.
Hon visade bilder på bloggen.
En bokstavsbok från skolan.
Hon visade en sida med bokstaven B.
Det stod

"Bb Bb Bb Bb Bb Bb Bb Bb Bb
B som i Blyger. Min bästa vän."

Hon har ett stort hjärta.

Hon har sannerligen ett stort hjärta.

Och jag hoppas att hennes hjärta
inte blir trampat på mer.

Kommentarer

Postat av: Eva

Publicerad 2010-01-14 20:40:50

Vilken fin reflektion du har skrivit!

Postat av: blyger

Publicerad 2010-01-14 22:08:45

Eva: Tack så mycket! Det var en speciell känsla och stund att läsa vad hon skrivit och sedan tänka tillbaka på allt.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela